Tiskové zprávy


NESENTIMENTÁLNÍ PŘÍBĚH O LÁSCE Z ROMSKÝCH OSAD

Tisková zpráva, 23.února 2014

Do českých kin se chystá časosběrný dokument VŠECHNY MOJE DĚTI z nejchudších východoslovenských romských osad. Režisér Ladislav Kaboš v něm autenticky a bez sentimentu hledá cestu k řešení "romského problému".  Slovenské diváky film oslovil s nečekanou intenzitou. Jen za první týden jej vidělo 5671 lidí a za 10 dní se podle výšky tržeb  stal nejúspěšnějším dokumentem slovenské kinematografie. Vyvrací mýtus, že dokumenty do multikin nepatří.

Pro české publikum je snímek zajímavý i tím, že právě z východního Slovenska byli koncem šedesátých let Romové hromadně odsunuti do Čech.Ústřední postavou dokumentu, který od 13. března vstupuje i do české kinodistribuce, je charismatický katolický kněz Marián Kuffa. Ve filmu jej ovšem divák uvidí spíše v ušpiněných montérkách. "Nepít a makat," zní totiž Kuffovo evangelium, které přináší do zapomenutých osad Huncovce a Velká Lomnica.

Před 25 lety založil komunitu z bezdomovců, bývalých kriminálníků a alkoholiků v podtatranské obci Žakovce a jeho způsoby resocializace se staly známé daleko za hranicemi Slovenska.  I nejchudším Romům pomáhá se stejným krédem: nelze dát hladovému rybu, musíme ho naučit ryby chytat. A tak se Romové učí postavit si namísto chatrčí plných potkanů jednoduché domky.  Společnou prací ale Marián Kuffa usiluje hlavně o změnu sociálních vztahů a myšlení uvnitř osad. Chce, aby "jeho děti" objevily svoje schopnosti a lidskou důstojnost. Naučily se nezávidět si a pracovat jeden pro druhého. "Místo kázání se je snaží strhnout vlastním příkladem a lidským zájmem," vysvětluje režisér, co jej fascinovalo na ustředním hrdinovi, s nímž ho pojí dlouholetý vztah. O žakovské komunitě natočil dokument Kde končí naděje, začíná peklo, ČT 2003, oceněný Vox Humana.

"Prostředí  beznaděje a nezměrné bídy romských osad mnou hluboce otřáslo. Cesta, kterou si  Maroš zvolil, je těžká, ale nesmírně inspirativní. Film oslovuje srdce diváků a oni se po projekci přiznávají, že film je změnil. Cítí se spoluzodpovědnými a začínají vše vnímat v jiných kontextech. Chtěli jsme otevřít celospolečenskou debatu o efektivní pomoci sociálně vyloučeným romským spoluobčanům. Nabízíme příběh člověka, který se láskou snaží prolomit kruh předurčenosti, předsudků a oboustranné nedůvěry, i když  na něj někdy místo vděku zaútočí sekerou," říká režisér. O nezbytnosti mnohdy sysifovské snahy o změnu film vypráví.

Za čtyři roky vývoje a natáčení filmu Ladislav Kaboš v osadách objevil rozmanité lidské typy. Přes jejich mikropříběhy plasticky vykreslil vnitřní problémy, s nimiž zdejší komunita zápasí. Divák tak se zatajeným dechem sleduje osudy Beátky, která se snaží urvat lepší život pro svých šest dětí. Laca, který se pod tíhou beznaděje pokusí oběsit. Zdena, který s dojemnou láskou pečuje o svou nemocnou ženu Růženu. I Stana, který jako první pochopí, že komunita si musí pomoci sama. Filmaři byli dokonce svědky tragédie, kdy dvě z místních dětí uhořely při požáru zanedbaných chatrčí.  V mnoha ohledech tak může být film VŠECHNY MOJE DĚTI zajímavý a inspirativní i pro české publikum. Proto chtějí producenti projekce po celé republice propojit s výstavami fotografií, debatami a zapojit do nich nejširší veřejnost i místní samosprávy.

Ladislav Kaboš natočil více než 50 dokumentů, oceněných na řadě domácích i zahraničních festivalů a patří k nejuznávanějším slovenským dokumentaristům. Filmová kritika na Slovensku považuje dokument “Všechny moje děti”, který již získal nominaci na cenu East Silver Eye, za průkopnické dílo, které aspiruje i na udělení cen za největší veřejnoprávní počin roku.

Fakta o filmu:

VŠECHNY MOJE DĚTI

dokumentární fim , CZ, SK / 2013 / 90 min.

Režie: Ladislav Kaboš

Kamera: Michael Kaboš

Hudba: Martin Dohnal

Producent: MEDIA FILM a Michael Kaboš

Koproducenti: Česká televize a  RTVS - Rozhlas a televízia Slovenska

Distribuce v ČR: od 13.3.2014

Distribuce v SR: od 13.2.2014

Film vznikl s finanční podporou programu MEDIA,  MK SR, Audiovizuálního fondu a fondu EURIMAGES .  Více informací na www.vsetkymojedeti.eu

Filmové projekce bude provázet výstava velkoformátových fotografií kameramana Michaela Kaboše.

Foto v tiskové kvalitě ke stažení: www.vsetkymojedeti.eu

Trailer filmu ke stažení:     https://vimeo.com/ 83240356 

Pro doplňující info kontaktujte:       bibiana6@seznam.cz nebo studiomediafilam@gmail.com

Tiskový servis: Bibiana Beňová, +420 603 74265, Svatava Maria Kabošová  +420 775 378231

MgA. LADISLAV  KABOŠ

Významný dokumentarista slovenského původu absolvoval pražskou FAMU v roce 1978. Před rokem 1989 však patřil k "trezorovým autorům". Dlouhodobě spolupracuje se slovenskými televizními stanicemi i s Českou televizí, pro kterou autorsky vytvořil  mimo jiné pozoruhodný a divácky atraktivní cyklus zaměřený na silné lidské příběhy (Curriculum Vitae 1999-2001) a dokument o ženách-válečných veteránkách Kamarádky na smrt, oceněné čestným uznáním Trilobit 2007.  Ve svých filmech se kromě sociální tématiky, společenského dokumentu, věnuje také  umění a architektuře.  Film “Moderná architektúra na Slovensku” získal v roku 2009 Cenu Igric za nejlepší dokumentární film.  V dokumentu “Změnil tvář Šanghaje”, MEDIA FILM-STV 2010, představil v celosvětové distribuci postavu otce asijských mrakodrapů,  architekta slovenského původu, Ladislava Hudeca. Jako jediný slovenský dokumentarista mapoval válečný konflikt v Libyii, jeho filmy Loď Entisar a Krvavé piesky Líbye momentálně vstupují do mezinárodní distribuce. 

Posledních 13 let žije a tvoří v Praze.

Výběr z filmografie:

Zmenil tvár Šanghaja – MEDIA FILM a STV 2010, 68’

IGRIC 2010 - cena slovenských filmových kritiků za nejlepší dokumentární film

Moderná architektúra na Slovensku, STV 2008, 52’

IGRIC 2008 – hlavní cena Slovenského filmového svazu, Literárního fondu a Unie slovenských televizních tvůrců

Kamarádky na  smrt, ČT 2007, 52’.

Berounský Trilobit 2007  – čestné uznání

Ľudia na hranici, STV 2004, 52’.

Cena Literárního fondu, Etnofilm Čadca SR

Curriculum Vitae  - ČT, 1999 – 2003, 38dílný cyklus silných lidských příběhů , z toho: Kde končí naděje, začíná peklo, ČT 2003, 28‘.

Cena VOX HUMANA za nejlepší film roku

• Cyklus V tieni, z toho: Len o jeden deň – TV Markíza, 1997.

 Zlatá oliva – MFF Monte Negro, Černá Hora.

Ohlasy v slovenských médiích

...Dokument Ladislava Kaboša o farárovi, ktorý žije evanjelium a pomáha zmeniť nestabilné “romské slumy” na trvácnejšie murované príbytky má neučesanú, ale účinnú dramaturgiu. Môže sa páčiť aj zvuková dramaturgia, zaujímavá kamera, hudba a najmä autenticita rómskych príbehov. Film je zrejme aj kandidátom na množstvo ocenení na verejnoprávny počin roka. Jednoznačne patrí k tomu podstatnému, čo je o tejto aktuálnej téme urobené...

 

Československý film

 

Veľký záujem o dokument Ladislava Kaboša skutočne prekvapil. Za prvý týždeň ho videlo bezmála 5 000 divákov a to aj napriek limitovanej distribúcii v kinách. Vypredané sály zaskočili aj samotných prevádzkovateľov kín, pričom niektorí sa rozhodli zaradiť do februárového programu dodatočné projekcie.

www.kinema.sk

Žiadne eurofondy, nijaké štátne dotácie ani manuály od neziskoviek. Známy farár zo Žakoviec Maroš Kuffa ukazuje Rómom pod Tatrami, že sa dá žiť inak a hlavne, že na to majú. O dokumentárny film režiséra Ladislava Kaboša Všetky moje deti je v kinách veľký záujem.

www.postoy.sk

Dnes som bol na filme Všetky moje deti v Kežmarku. Kvôli naplnenosti filmu o 19:00 som musel ísť na piatu. O film bol vysoký záujem, keďže ho budú premietať aj v sobotu. Tento film bol zameraný na to, aby poukázal na problémy spájané s Rómami. Ale, ako som ho sledoval, postupne sa mi zdanlivo neriešiteľný problém zdal byť úplne jasne riešiteľný.

blog.sme.sk

Premietanie dlhočakávaného dokumentu sa práve skončilo a plným kinom sa nesmelo ozýva tleskot niekoľkých rúk. Postupne sa k nim pridávajú viaceré, ale aj tak panuje čudesné zvukové prítmie. Málokto okamžite rozoberá vzhliadnutý dokument, takmer každý je ticho a kráča zamyslený k vysvieteným dverám. Áno, odkaz filmu je silný a silno sa dotýka srdca človeka... Ak ak by sa aj niekto zamyslel, že čo ako teraz. Že či akože má nasadnúť na vlak a valiť do tých "smradľavých" osád!?! Nie, to určite nemusíš, a vonkoncom na to nemá hocikto predpoklady. Stačí, aby si konal dobro hocikde, kde práve teraz si, v práci, škole, na ulici, v obchodnom centre. Nemusiš pomáhať zrovna bezdomovcom, Cigánom alebo kriminálnikom...vo svete chodí toľko ľudí, ktorí potrebujú tvoju pomoc. Stačí len otvoriť oči a v neposlednom rade svoje sdrce.

strapko.blog.sme.sk


Z ohlasov divákov

Naozaj nás film veľmi zasiahol a ešte dlho sme sa o ňom rozprávali. Ocenili sme jemnú a trefnú prácu režiséra. Aj keď je film veľmi realistický /čo by nevedel každý režisér tak dobre vystihnúť, zároveň to nebolo „depresívne“, ale sála z neho posolstvo nádeje a otvára cesty pomoci, ktoré prešľapáva Marián Kuffa. Slovom realita a nádej, humor i hĺbka, no predovšetkým ...spytovanie svedomia a byť tu pre druhých.

Adriana, Saleziáni

Včera sme boli na filme v Trnave vo Hviezde - plné kino, nádherný, fantastický film! Za posledných desať rokov som nevidel lepší. Manželka povedala, že by to dokázala pozerať aj 5 hodín. Je to určite aj vďaka charizmatickému Kuffovi, ale taktiež vďaka Vášmu neromantizovanému a zároveň ľudskému podaniu.                  

Michal Štofej


Vážený pán režisér,

tak znova ste priekopníkom. Váš pohľad na život v rómskych osadách - bez sentimentality, falošného súcitu a zastierania - nemá obdobu v slovenskej kinematografii. Jednotlivé rodiny sú výborne vybrané, aby reprezentovali celú škálu životných postojov - od apatie cez agresivitu až po presvedčenie, že sa o nich musí postarať niekto iný... Predkladáte svedectvo a nechávate na divákovi, aby si sám urobil komentár. Je to veľmi pôsobivý postup, paralelne s vytváraním portrétu pána farára - silnej osobnosti s obdivuhodnou vnútornou silou, nezištnou láskou k ľuďom a vierou v ich zmenu. Jeho triezve glosovanie udalostí so suchým humorom uvoľňuje napätie a dáva človeku možnosť nadýchnuť sa, keď je obraz hroznej biedy až zadúšajúci. Povinne by ho mali premietnuť aj členom vlády a poslancom parlamentu - ak tam ešte zostali nejaké oči, ktoré nie sú slepé, a uši, ktoré nie sú hluché...

Váš film na mňa hlboko zapôsobil, pričom osady nie sú pre mňa novinkou. Všetky moje deti ma oslovili o to silnejšie, že nejde o púhy dokument, ale o svojbytné umelecké dielo s premyslenou dramatickou stavbou, výbornou kamerou (pôsobivý je kontrast osady s majestátnosťou Vysokých Tatier), atmosférotvornou hudbou, v ktorej nepoužívate sprofanované rómske pesničky, s dynamickým strihom...Vážený pán režisér, ďakujem Vám za silný umelecký a ľudský zážitok, ktorý bude vo mne ešte dlho rezonovať. 

Nina Hradiská, filmová kritička

Láskavý humor farára Mariána Kuffu a hlášky našich Rómov prekonali české komédie a porazili aj hollywoodske filmy. Dokumentárny film Všetky moje deti sa podla rebríčka, ktorý dnes zverejnili Ster Century Cinemas v Košiciach, dostal na 2.priečku v  TOP 5 návštevnosti.


memory usage 1.52 mb