Tvorcovia filmu Všetky moje deti
Michael Kaboš

MgA. MICHAEL KABOŠ
kameraman a koproducent filmu "Všetky moje deti"

 
Absolvent Katedry dokumentárnej tvorby na VŠMU v roku 2003. Absolvent Katedry kamery na FAMU v roku 2011. Absolvent Kodak Cinematography Masterclass 2009 pod vedením Vilmosze Zsigmond. Za absolventský film Nekrajiny získal cenu Uznanie Jaroslava Kučeru. Člen Asociácie slovenských kameramanov. Od roku 2005 aktívne pôsobí v oblasti audiovizuálnej tvorby - ako kameraman, neskôr aj režisér, sa podieľal na vzniku mnohých dokumentárnych, hraných filmov a reklám. Od roku 2009 pôsobí tiež ako nezávislý producent dokumentárnych filmov. Spolupracuje s produkčnou spoločnosťou MEDIA FILM na Slovensku a je riaditeľom filmovej spoločnosti KABOS Film&Media v ČR.
 

Výběr z filmografie – kamera

Celovečerné filmy
„Zoufalci” 2009 / Super 16mm / 100’ / Negativ, Česká televize
„Alois Nebel“ 2011 / Red 4k / Negativ (2nd unit D.O.P.)
„Restart“ 2005 / Super 16mm / 75‘ / Axman Productions (2nd unit D.O.P.)

Dlhometrážne dokumentárne filmy
„Zmenil tvár Šanghaja“ 2010 / HDCAM / 68‘ / MEDIA FILM, STV
„Generace singles“ 2010 / HD / HBO (2. kamera)
„Hledá se prezident” 2013 / HD / ČT (2. kamera)
„Kupředu levá, kupředu pravá“ 2008 / DV / 80‘ / Negativ, FAMU (2. kamera)
„Palác Akropolis – Akráč“ 2008 / HDV / 55‘ / FAMU (2. kamera)
„Kamarádky na smrt“ 2007 / DVCAM / 52’ / Česká televize
„Rajský ostrov“ 2007 / HDV / 52‘ / FAMU

Krátké filmy
„Nejlepší playbacková zpěvačka na světě” 2008 / Super 16mm / 22’ / FAMU
„Niečo medzi nami” 2007 / Digital Betacam / 20’ / FAMU
„Hra” 2006 / 16mm / 5’ / FAMU (+režie)
„Lovu zdar!” 2006 / HDV / FAMU, Evolution Films
„Naděje zítřka” 2006 / HDV / 22’ / FAMU
„Klayaban“ 2005 / Super 16mm / Famu International
„Loosova bedna” 2004 / 16mm / 12’ / FAMU
 
Televízne krátkometrážne dokumenty
„Tajemství svatovítského pokladu“, 2012/ HD/ 26‘  Česká televize
„Věci zcela pregnantní“ 2011 / HD / 26‘ / Česká televize
„Kapucíni“, 2010/ HD/ Česká televize
„Ostrov svatých“, 2009/ DVCAM, Česká televize
„Benediktíni“ 2009 / DVCAM / 28‘ / Česká televize
„Martin Buber” 2009 / HDV / 12’ / Česká televize
„Trial of the Child Denied“ 2008 / HDV / 30‘ / Mortal Coil Media London
„Na cestě po věčném městě” 2008 / HDV / 30’ / Frmol, Česká televize
„Dcera legionáře“, 2008/ HDV/22’/ Česká televize
„Mistr promluvil“ 2007 / Digital Betacam / 22’ / Česká televize
„Když němé hroby křičí“ 2006 / DVCAM / 30’ / Česká televize
„Otec Lang” 2005 / DVCAM / 20’ / Česká televize
 
TVC
Frisco Bílé hrozny a lotos (+režie), Gambrinus, Radegast, Kozel na grilu (+režie), Olfen Gel,
Omega Marine Forte
+ řada dalších filmů, videoklipů a reklam…
 
Kamera a réžia
„Miro Švolík: Cesta do stredu sveta“ 2012 / HD / 26‘ / RTVS
„Nezemě“ 2011 / 35mm / 5‘ / FAMU (+režie)
„Percipitant Ilja Bojanovský“ 2006 / 35mm / 12´ / National Film Archives, FAMU
„Zvoník” 2004 / 16mm / 5’ / FAMU
„Permoníci” 2003 / DVCAM / 12’ / VSMU, Media Film
„Kruté vzťahy za kamerou” 2002 / Betacam / 20’ / Alef Film&Media, STV
 
 
Producent
Al Entisar - Loď nádeje 26', RTVS, MEDIA FILM, 2011
Krvavé piesky Libye 52', RTVS, MEDIA FILM, 2013
Farby piesku 80', MEDIA FILM, KABOS Film&Media,RTVS
Všechny moje děti  90', Česká televize, RTVS, MEDIA FILM, Michael Kaboš, 2013
Labyrint světa, ráj duše 80', RTVS, MEDIA FILM, ve vývoji
 
Ocenenia
“Nezemě“  Uznání Jaroslava Kučery 2012
“Změnil tvář Šanghaje” Cena slovenské filmové kritiky 2011
“Kamarádky na smrt“ Trilobit – čestné uznání 2008
“Lovu zdar!” - Divácká cena Famufest 2006,  Divácká cena Frame 2007



Martin Dohnal, skladateľ

MARTIN DOHNAL
hudobný skladateľ

Martin Dohnal, rodák z Brna, patrí k najvyhľadávanejším skladateľom scénickej divadelnej hudby. Jeho tvorba pozostáva aj z úctyhodného počtu  symfónií, oratórií  a opery. Pôsobí aj ako herec súboru Činohry Národného divadla Brno a je autorom  nezabudnuteľných prednášok na témy z odboru literatúry, hudby a divadla. S produkčnou spoločnosťou MEDIA FILM a režisérom Ladislavom Kabošom spolupracoval už pri tvorbe hudby k filmovému projektu Krvavé piesky Líbye, ktorý vznikol v koprodukcii s RTVS.

Hudba a divadlo ho priťahovali už v ranom detskom veku. Od šiestich rokov hral na klavír, od siedmich rokov komponoval a navštevoval dramatický odbor na ľudovej škole umenia a od jedenástich rokov bol členom amatérskeho súboru Divydlo. Patrí k známym československým disidentom. Vystriedal viacero zamestnaní, pracoval päť rokov ako kurič v Ústave sociálnej starostlivosti pre telesne postihnutú mládež v Brne - Kociánke, ale jeho rozhodujúci záujem už vtedy patril hudbe a neskôr divadlu. V roku 1983 založil so skupinou priateľov rockovú skupinu Pre pocit istoty , ktorej bol šéfom , dvorným autorom a pianistom. Skupina si čoskoro vydobyla výborné renomé a stala sa uznávanou súčasťou vtedajšej rockovej undergroundovej scény. Dnes je hodnotená ako špička alternatívnej scény, a to nielen v československom kontexte. V roku 1986 sa zúčastnili Rockfestu, v roku 1990 vyšla ich gramofónová platňa s Programom No. III. Na konci 2009 vydalo hudobné nakladateľstvo Guerilla Records kompletnú tvorbu tejto skupiny na dvoch CD a nahrávka vzbudila mimoriadnu pozornosť .

Od roku 1984 sa veľmi intenzívne začína Martin Dohnal venovať divadlu. Spolu s Janom Antonínom Pitínským a Petrom Osolsoběm stojí pri zrode Ochotníckeho krúžku. V roku 1990 dochádza k splynutiu ochotníckeho krúžku a  HaDivadla. Martin Dohnal sa stáva jedným z kľúčových členov súboru. Hrá vo všetkých preslávených inscenáciách tej doby. K mnohým inscenáciám píše tiež scénickú hudbu (napr. Doska, Idiot, Lásky deň, Psí valčík, Búrka 2  ad.) .

V roku 1990 sa stáva poslucháčom skladby na Janáčkovej akadémii u prof. Aloisa Piňosa. Ako mimoriadne talentovaný poslucháč ukončil štúdium za tri roky. Jeho absolventským dielom je symfónia No . 1 Pravoslavnaja, v podaní Štátnej filharmónie Brno pod taktovkou dirigenta Charlesa Olivera - Munroea. Sólistom bol Jurij Gorbunov. Martin Dohnal sa ako autor programovo venuje symfonickej hudbe ( napr. symfonie No . 2 , Boh kráča rýchlosťou 5 km / hod ., Symfónia No. 3 Ecclesiastes a ďalšie ) , hudbe duchovnej ( Liturgia sv . Jána Zlatoústeho) , píše skladby pre organ (vydavateľstvo Wolf Records vydalo komplet organových skladieb s názvom Levitation ). Veľkú pozornosť vyvolal koncert pre organ a orchester ANGELUS NOVUS, koncert pre husle a orchester Levitácia, Credo quia absurdum est pre súbor bicích nástrojov Dama - Dama ad. Fenomenálny úspech zaznamenal koncert pre vibrafón, sláčikový orchester a 4 sady zvonov umiestnené do štyroch svetových strán Žízeň Hvězdy Jitřní (Hommage a Jiří Kuběna). Je autorom rockovej opery Manon, ktorá bola uvedená v Komornej opere JAMU, pre Štátnu operu Praha napísal na Kafkov námet operu Amerika.

Jedným z vrcholov Dohnalovej  tvorby deväťdesiatych rokov je jeho oratórium pre činohercov Jób, ktoré napísal podľa románu Josefa Rotha pre  J.A. Pitínského a HaDivadlo. Inscenácia získala Cenu Alfréda Radoka za rok 1996 a Cenu Alfréda Radoka získal priamo aj Martin Dohnal .

Martin Dohnal sa stáva jedným z najžiadanejších skladateľov scénickej hudby. Vedľa Jana Antonína Pitínského spolupracuje veľmi často napríklad s Janom Nebeským. S týmto režisérom sa ako autor hudby stretáva pri inscenácii hry Dcéra víchrica v Divadle Komedie. Pre to isté divadlo zložil hudbu k Nebeského inscenáciám Marta (nominácia na Cenu AR za hudbu), Je načase , aby sa to zmenilo!, Miriam a ďalšie. Divadlo Na zábradlí Praha uviedlo inscenáciu JE suis autorského tria Tobiáš - Nebeský - Dohnal (nominácia na Cenu AR za hudbu). Pre Nebeského zložil ešte hudbu k inscenáciám Jeden deň , jedna noc, Dni noci, Búrka 2, Však svetla nechajte plát , ktorá bola venovaná oslave životného jubilea Jana Kačera . S režisérom Radovanom Lipusom s sa stretáva pri inscenácii Wildeova Ideálneho manžela v pražskom Divadle ABC , ďalej pri Lakomcovi pre Divadlo A. Dvořáka v Ostrave, pri inscenácii Pani z mora pre Klicperovo divadlo Hradec Králové. V Národnom divadle v Prahe spolupracuje tiež s  Krobotom (inscenácia Dostojevského Idiota a pôvodné novinky Zdeňka Jecelína Rodinné sídlo) , stáva sa tiež častým partnerom režiséra Ivana Rajmont . Do dnešnej doby vytvoril 196 scénických hudieb  pre  desiatky divadiel v tuzemsku aj zahraničí .

V Kabinetu múz zaujal cyklom autorských večerov Angelus novus . " Recitál Martina Dohnala Angelus novus je veľmi úspešný , " uvádza jedna z recenzií . " Tento mladý muž excentrického výzoru a renesančného rozletu , inak tiež skladateľ , dirigent a herec , dokázal presvedčiť ľahko negramotné publikum o tom , že to s muzikologickou prednáškou myslí vážne . Zážitok z jeho prednesu o Bachovej polyfónii a nielen o nej sa rovnal čitateľskému pôžitku z napínavej detektívky , či už toto porovnanie znie akokoľvek rúhavo ... "

Pre herca Martina Dohnala bola významná sezóna 2007/2008, ktorá mu priniesla dve veľké úlohy, v ktorých prejavil šírku svojich možností a schopností: na javisku Mestského divadla Brno, kde stvárnil postavu čudáckeho Cyrila Abidiho v Plachého a Šimáčkovom  Denníku kráľa a potom  na svojej materskej scéne svojím skvelým výkonom v úlohe Karla IX. v Plachého inscenácii Dumasovej Kráľovnej Margot. Martin Dohnal sa  tiež veľmi výrazne podieľal na baletnom predstavení Tanec od Ľudovíta XV . po break dance , pre ktorú vytvoril scenár a sám svojím neodolateľným spôsobom, hlboko erudovaným, fundovaným a pritom nesmierne motivačným sprevádzal divákov históriou tanečného umenia .

M. Dohnal hral v niekoľkých filmoch (napr. Dědictví aneb Kurvahošigutentag rež. Věra Chytilová , Rýchle pohyby očí ,rež . Radim Špaček, Rivers of Babylon rež. Vladimír Balco a.i.), v niekoľkých televíznych inscenáciách (napr. Maestro, rež . Milan Štaindler, Klaňanie,  rež . Vladimír Morávek atd., vystupoval v desiatkach dokumentov (napr. o Leošovi Janáčkovi, Zdeňkovi Liškovi, Josefovi Bergovi, alternatívnej kultúre,  kresťanskej kultúre atd.), ako klavirista, dirigent a skladateľ vystupoval na stovkách festivalov duchovnej, alternatívnej a experimentálnej hudby.

Martin Dohnal, filozof , hudobný skladateľ, herec, dramaturg, komentátor i moderátor, vždy presviedča svojou erudíciou, citlivosťou aj pokorou. Česká televízia o Martinovi Dohnalovi nakrútila dva dokumenty - Angelus novus  Martin Dohnal ( 1993) režiséra Miroslava Balajku  a Okno do večnosti ( 2000) režisérky Svatavy Kabošovej.


memory usage 491.7 kb